دختر شینا

دختر شینا

 

دختر شینا خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان است که موضوع آن جنگ ایران و عراق است. کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌است.کتاب به همت بهناز ضرابی زاده گردآوری شده است.


کتاب ظرف مدت چهار سال به چاپ بیست و دوم رسیده است.

"دختر شینا" کتابی نسبتا مفصل از زبان همسر یکی از نظامی های کشته شده در جنگ ایران و عراق است.این کتاب جزو نخستین آثار منتشر شده در حوزه خاطرات زنان از جنگ ایران و عراقاست.«دختر شینا» از ۱۹ فصل تشکیل شده است.

دختر شینا داستان زندگی قدم‌خیر محمدی کنعان است،این اثر از دوران کودکی راوی تا زمان مرگ همسرش ستار ابراهیمی هژیر را روایت می‌کند.کتاب به ابعاد زندگی یک دختر نوجوانو نحوه ازدواج و ورود وی به زندگی مشترک پرداخته است.مطابق آنچه در مقدمه کتاب آمده است قدم خیر محمدی کنعان در هفدهم دی ۱۳۸۸ در حال روایت خاطراتش درگذشته است.

کتاب روایت واقعی از اوضاع شهرها و خانواده‌هایی درگیر جنگ ارائه می‌کند و از فراواقع‌گرایی چه به صورت مثبت و چه منفی دوری کرده و تصویری ملموس را به خواننده نشان می‌دهد.

بهناز ضرابی زاده، درباره شخصیت راوی کتاب معتقد است:

این موضوع برای من بسیار تامل برانگیز بود، زنی که در روستا زندگی می‌کرد به فضای شهر آمده و به تنهایی در اوج جوانی، تمام هم و غمش بزرگ کردن فرزندانش شده بود. بنابراین تصمیم گرفتم درباره فراز و نشیب‌های زندگی این زن با او مصاحبه کنم.

وی در مورد وجه تسمیه عنوان کتاب می گوید:

همه درباره این عنوان از من سوال می‌کنند، که شینا به چه معناست، یک اتفاق خاص باعث انتخاب این عنوان برای کتاب شده که راز آن با خواندن کتاب برای مخاطب آشکار می‌شود، چرا که هر زن و مرد جوانی باید این خاطرات جذاب را بخواند.

ضرابی زاده با تلاش زیادی راوی را متمایل به بیان خاطراتش کرده است. نویسنده هفته ای دو تا سه روز و به مدت شش ماه به گفتگو با راوی پرداخته است.

دم‌خیر محمدی کنعان راوی کتاب در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۴۱ در روستای قایش رزن همدان متولد شد. در سال ۱۳۵۶ و در ۱۴ سالگی با ستار (صمد) ابراهیمی‌هژیر ازدواج می‌کند و صاحب پنج فرزند می‌شود. در بیست و چهار سالگی شوهرش را در جنگ از دست می‌دهد و مسئولیت بزرگ کردن کودکانش را به تنهایی به عهده می گیرد. 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 7 بهمن 1394برچسب:, ] [ 14:38 ] [ ایران ]
[ ]